BRANDING & DESIGN - HET WERKT!

THE BRAIN GAME

Het is aangetoond dat 95% van alle informatie onbewust door ons brein wordt verwerkt. Beslissingen worden dan ook vaak onbewust genomen. In de eerste 5 tot 10 seconden houden we ons cognitieve brein verantwoordelijk voor veel van deze beslissingen. Het opwekken van de juiste emoties is dus zeer bepalend voor de eerste indruk van uw merk, onderneming of instelling. Waarnemingen als kleur, vorm, geur en omgevingsgeluid hebben grote invloed. Om het juiste gevoel over te dragen is een doordachte emotionele/visuele branding dus van groot belang om binnen uw doelgroep positieve aandacht te stimuleren. De manier waarop u overkomt op die doelgroep is bepalend voor uw succes.

Een logo is slechts het symbool dat een bedrijf draagt, als één van de onderdelen die de identiteit van een bedrijf of merk vertalen. Het logo alleen is dan ook zeker niet voldoende om een merkgevoel te genereren. ‘Branding’ is de vertaling van de waarden van uw onderneming, haar positie in de markt en haar ‘personality’. Om een merkgevoel te creëren is het belangrijk consequent de waarden en de emotionele taal door te voeren in elk ‘touch point’ van de communicatie.

Veel bedrijven weten niet zeker of ze hun product of dienst moeten zien als een merk en deze dus moeten branden. Er wordt al snel een vergelijking gemaakt met producten als bier, auto’s, supermarkten, banken, wasmiddelen, sportmerken etc., maar branding werkt niet alleen voor consumentenproducten. Door de veelvoud van aanbieders in bijna ieder segment – zowel producten als diensten – zijn consumenten steeds meer gewapend en is het essentieel de juiste emotionele indruk achter te laten die nodig is om deze consument te vinden en te linken.

Dankzij internet en social media is de hele wereld binnen enkele seconden bereikbaar. Iedereen is geïnformeerd of kan in elk geval snel over de gewenste informatie beschikken. Nieuwe – unieke – producten of diensten zijn maar korte tijd een competitief voordeel, en zijn moeilijk te beschermen tegen imitatie. Een concurrent kan al snel met een vergelijkbaar product of vergelijkbare dienst op de markt komen. Een sterke en onderscheidende corporate identity voor uw merk, bedrijf of instelling die effectief richting doelgroep wordt geïmplementeerd, laat zich niet zo gemakkelijk imiteren en vormt zo de bescherming voor uw producten en diensten.

Een sterk merk of sterke onderneming brengt altijd een belofte en creëert een verwachting. Het bouwen van een sterk merk vereist dan ook tweerichtingverkeer tussen dat merk en de consument. Een sterk merk zal kansen creëren voor groei.

Kijk naar merken als Apple, Ikea, Audi, ABN AMRO bank, McDonald’s – je weet wat je kunt verwachten wanneer je binnenstapt in een van hun vestigingen. Belangrijker is echter dat je in gedachten de identiteit van zo’n merk bevestigt alleen al door erover te praten. Deze merken creëren een unieke beleving en roepen emotionele associaties op. Zij weerspiegelen de ziel van hun bedrijf in een corporate identity om zo het vertrouwen van hun doelgroep te winnen. Door de consistente inzet en doorvoering van uw corporate identiteit in de communicatie – extern, maar evengoed intern – bouwt u aan uw merk en/of onderneming en maakt u deze onmiddellijk herkenbaar. Spreek over het merk, zie het merk en voel het merk. Dat is branding!

Eerder sprak ik al over ons waarnemend vermogen en het feit dat de eerste seconden cruciaal zijn voor te nemen beslissingen. Doordacht en innovatief design geeft ons een goed gevoel. Het is voor een eerste indruk, die immers door onze zintuigen wordt bepaald, van groot belang bij de consument de juiste emotie op te roepen. Het oprichten van een onderneming of het ontwerpen van een logo is dan ook niet voldoende om die onderneming of het merk werkelijk tot leven te brengen. Een sterk merk vraagt om een visuele taal die de juiste emotie opwekt bij de vastgestelde doelgroep. Door die emoties te genereren versterkt u het merk, vergroot u de betrokkenheid onder bestaande klanten, trekt u nieuwe klanten aan houdt u de concurrentie op afstand. Consumenten hoeven niet urenlang te zoeken, te analyseren en te vergelijken alvorens te beslissen: ze weten u immers te vinden omdat ze u al herkend hebben in alledaagse situaties zoals op de parkeerplaats, in gebouwen, op internet of al over u hebben gehoord en weten wat u voor hen kunt betekenen.

Wanneer u een nieuw product of een nieuwe dienst wilt introduceren zal een sterk merk de acceptatie daarvan vergemakkelijken en/of ondersteunen. Ook – en juist – kleine ondernemingen met een duidelijk omlijnde marktpositie en doelgroep hebben baat bij een herkenbare identiteit die ruimte biedt voor doorontwikkeling van hun producten en diensten.

De identiteit van uw merk is een ware reflectie van wie u bent en wat u te bieden heeft, en stelt u in staat om ook alledaagse producten of diensten een hoogwaardige en gedenkwaardige uitstraling te geven. Probeer ieder aspect van uw product of dienst te beoordelen en te verbeteren, en beschouw het ontwerpen van uw corporate identity niet slechts als een marketingkwestie, maar als een bron van echt concurrentievoordeel, van tevredenheid onder klanten en medewerkers en als middel tot het genereren van naamsbekendheid en hogere winstcijfers.

Alvorens met het ontwerpen aan de slag te gaan willen we in gesprekken met u en uw mensen diepgaand inzicht verkrijgen in uw onderneming. Alleen zo kunnen we tot een werkelijk innovatieve oplossing komen. Afhankelijk van uw specifieke behoeften omvat een brandingproject de volgende aspecten: strategieontwikkeling, marktonderzoek, concurrentieanalyse, ontwerp van het logo, corporate identity, een eigen stijlgids, briefpapier, bedrijfsbrochure, folders & flyers, bebording, website, handtekening onder emailberichten, digitale presentaties, advertenties in de pers en op internet, roll-out, drukwerk en brand management. Meer weten? Neem dan contact met ons op om te beoordelen of we een match zijn in het branding & design process.

Succes met het versterken van uw merk!

Xander Richters